To jak z tymi szansami?
Tak, „przesiadka” na elektryki, czy co najmniej hybrydy już się dzieje.
Tak, trzeba zmodyfikować międzynarodowej łańcuchy dostaw.
Tak, Polska staje się istotnym graczem w obszarze produkcji baterii litowo-jonowych.
Ok, ale co to dla nas oznacza? Czy rzeczywiście możemy podskakiwać z radości? Czy jak już podskoczymy i będziemy przez chwilę z radości w powietrzu, to nikt nam nie usunie ziemi spod z nóg?
Przecież skoro szacuje się, że „wartość europejskiego rynku produkcji ogniw i baterii wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych wyniesie około 250 mld euro w 2025r.”, to jest się o co bić!
I to oczywiście jest szansa na nasz sukces gospodarczy, ale nie bezwarunkowy, czy mocniej – wręcz pod pewnymi warunkami.
1. Nauczenie się i gotowość implementacji nowych technologii – pamiętajmy, że to będzie „brudna” produkcja, więc trzeba z tym sobie jakoś poradzić.
2. „Tam, gdzie się produkuje, tam się ponosi koszty recycling’u” – to jest rynek, o którym powinniśmy myśleć, bo będzie nie mniejszy niż sama produkcja… A może i większy?
3. Utrzymanie status quo jako centrum produkcyjnego automotive – przecież gros kompomentów samochodowych się nie zmieni, a jako producent podzespołów już jesteśmy silni, więc tę pozycję trzeba obronić i wciąż miarowo rozwijać, jednocześniej zdobywając nowe pola.
4. Wygrywać projekty z wartością dodaną – i to na każdym poziomie. Dopiero uczymy się produkcji baterii na taką skalę… Ileż to daje możliwości na innowacje i „smart’ne” rozwiązania, które już umiemy stosować w produkcji silników spalinowych.
#Amister zrealizował juz kilka projektów wpisujacych się tę zmianę „elektromobilności”. Mamy już swoje pierwsze analizy wewnętrzne i wnioski. Wiemy, że to potencjał, ale też wiemy, że wymagający, jeśli ma przynieść oczekiwane zyski.
Nawiązując zatem do metafory powyżej… Tak, podskoczyliśmy z radości, ale bardzo pilnujemy, żeby nam nikt nie usunął ziemi spod nóg i lądowanie było komfortowe 😉
Jeśli wśród czytających ten post są ludzie, którzy zawodowo są związani z nowoczesną produkcją z zakresu elektromobilności, serdeczeni zachęcam do kontaktu.
Chętnie podzielimy się doświadczeniami!